از کوچه بازارهای تهران تا اعماقِ تاریخ در آینه‌دار

موسیقی ما – دفتر اجراهای آینه‌دار ششم با موسیقی‌های کوچه بازاری تهران، ترکمن صحرا، ترانه‌های ارمنی و مجالس بخشی‌های شمال خراسان بسته شد.
 
علی مغازه‌ای در آخرین سانس ششمین دوره آینه‌دار گفت: «موسیقی‌هایی که در این سانس اجرا می‌شوند از نظر رپرتوآر و کیفیت، فاصله دارند اما هیچ راه دیگری نداشتیم چون هم موسیقی بسیار کهن داریم و هم موسیقی که در جوانی خشکید و متعلق به تهران بود. البته دلایل بسیاری برای این امر وجود داشت. سازمان پرورش و ذوق عامه از دهه ۲۰ به بعد برای شکل دادن به موسیقی روشی داشت اما مقام‌های موسیقی قدیم به دلایل سیاسی وارد آن شد. موسیقی مدرن نیز از تهران به شهرهای دیگر ایران سرایت می‌کرد که بعد از انقلاب به شکل دیگری متوقف شد و با توجه به نگاه حذفی به موسیقی امروز به وجود آمد. اما ما نگاه حذفی به موسیقی نداریم و در برنامه امشب آینه‌دار نمونه‌ای از موسیقی کوچه بازاری را داریم.»

سپس گروهی از هنرمندان، موسیقی کوچه بازاری تهران را اجرا کردند.

دبیر اجرایی آینه‌دار بعد از این اجرا بیان کرد: «حالا با اجرای بخشی علیرضا سلیمانی به اعماق تاریخ موسیقی خراسان  می‌رویم. مخاطبان سانس قبل آینه‌دار از ما خواستند این هنرمند دوباره به صحنه بیاید و اجرا کند.»

او از مسئولان تالار رودکی خواست به درخواست بخشی سلیمانی چراغ‌های سالن را روشن بگذارند تا این هنرمند بتواند در حین اجرا مردم را ببیند.

بخشی علیرضا سلیمانی نوازنده دوتار در فرصتی که برای اجرا داشت یک داستان بخشی را روایت کرد. 

سپس مغازه‌ای از هنرمندان ترکمن صحرا خواست به صحنه بیایند و بیان کرد: «امشب سه رپرتوآر موسیقی ترکمن داریم. در این دوره باغشی‌هایی از ترکمن مهمان ما هستند که دردی طریک یکی از آنهاست و این روزها کم کار شده است. او به همراه خداوردی تریک و حمید کم اولین رپرتوآر ترکمن امشب  را اجرا می‌کند.»

بعد از اجرای هنرمندان ترکمن، ادوارد کشیشیان و سرژیک عابدی هنرمندان ارامنه به صحنه آمدند و قطعه‌ای از سایات نووا به معنی «همه‌ی شما را دوست دارم» با ۲۵۰ سال قدمت اجرا کردند که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

 صحنه بعدی آینه‌دار با اجرای تقی یوسف‌نیا (نوازنده نی) و آواز احمد کشواد از شهر کلاله همراه شد. این هنرمندان بار دیگر موسیقی که برای درمان استفاده می‌کردند، به نمایش گذاشتند.

مغازه‌ای برای اجرای بعدی از کرم گل‌افروز بخشی جوان شمال خراسان دعوت کرد به صحنه بیاید و گفت: بخشی‌های شمال خراسان فرهنگ غنی و تاریخ دیرینه‌ای دارند به همین دلیل خواستیم به اندازه خودمان از آینده بخشی‌گری این منطقه حمایت کنیم، به همین دلیل از بخشی کرم گل‌افروز خواستیم که در آینه‌دار ششم حضور داشته باشد. به باور ما، او می‌تواند جا پای پدر و پدربزرگش بگذارد. اجداد او شهرت بسیاری در محدوده شیروان داشتند و فوزیه مجد در سال ۱۳۵۶ نمونه‌ای از کارهای بخشی علی گل‌افروز را ضبط کرد.

او ادامه داد: من معتقدم کرم که پسر علی بخشی است می‌تواند یکی از بخشی‌های درخشان ایران باشد به شرط آنکه بتواند از خودش مراقبت کند زیرا بخشی‌ها دستخوش زندگی امروز شده‌اند.

آینه‌دار ششم با  رقص آیینی خنجر ترکمن به پایان رسید. آیین پایانی ششمین فستیوال آینه‌دار ۲۴ آذرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.